Første møter med Erasmus-skolen i Torino

For første gang har vi et realfagssamarbeid med Itis Luigi Casale Torino i regi av Erasmus.

Elever - Klikk for stort bildeMange spennende opplevelser og nye vennskap da våre elever var i Torino i mars 2024. BVS

Før påske var en gruppe elever fra alle trinn på besøk hos vår nye Erasmus-samarbeidsskole i Italia, Itis Luigi Casale Torino. Dette er en skole med elever på alder tilsvarende videregående hos oss, pluss tilsvarende 9. trinn og 10. trinn. I Italia starter elevene på videregående skole når de er 13 år, og går fem år.

Reisebrev fra elevene

Vi ankom Torino søndag ettermiddag etter en 3 timers flytur til Milano og deretter 2 timer i buss for å komme til Torino. Vi var først en kort tur innom hotellet for å sjekke inn, og spiste middag sammen hele gjengen på kvelden.
Mandag var første dag på skolen. Vi møtte Erasmus elvene, gjorde forsøk på labben og fikk en introduksjon i mikrobiologi. På ettermiddag hadde vi fri og kunne gjøre det vi ønsket, så mange valgte å gå litt rundt og bli kjent med byen.

Tirsdag var det først en time i mikrobiologi og deretter en guidet tur i den post industrielle parken Parco Dora, hvor vi også lagde mini raketter av plastflasker og kjemiske reaksjoner. Når skoledagen var over ble vi med Erasmus elvene til Superga, eller det de beskrev som the big hill. En lang og bratt busstur senere hadde vi utsikt over hele Torino samt panoramautsikt over Alpene.

Onsdag startet vi dagen med en guidet tur av Torino og det som før ble kalt Roman Turin city. Vi ble vist flotte kirker og bygg, samt historiske områder. Deretter var det tilbake til skolen for en time i mikrobiologi og så kjemi. På kvelden kunne vi igjen gjøre det vi ønsket, og det ble en godt pasta middag på flere.

Torsdag var museums-dag. Først egyptisk museum og deretter naturhistorisk. Dagen var både lærerik og estetisk. På kvelden var noen av eleven med på en middag med Erasmus elvene, mens andre valgte en rolig kveld på hotellet.
Fredag var siste dagen på skole. Vi startet med å spille volleyball, deretter en time med italiensk og avsluttet med en utdeling av diplomer for gjennomføringen. På kvelden hadde vi en felles middag for både nordmenn og Italienere, for å samles en siste gang.

Lørdagen reiste vi hjem igjen. Det var en veldig flott tur, med fint vær og lærerike og sosiale opplevelser.

Med en gang vi satte fot ut av den to timers lange bussturen ble vi forelsket. Vi ble umiddelbart begeistret for byen og visste at dette var et sted vi ville trives i en hel uke. Alt var nytt og spennende. Mange av oss følte noen sommerfugler i magen da italienerne stod utafor skolen. Elevene tok oss imot med åpne armer og svære glis i fjesene deres. Det var vanskelig å se for seg hvordan vi kom til å «klikke». Nordmenn er jo generelt kjent for å være mer tilbakeholdet sammenliknet med italienerne som hoppet inn i small-talken med en gang. Til tross for kulturforskjellene, gikk det mer enn bra nok. De dro oss rundt omkring fra time til time, og fortsatte å henge med oss på fritiden også. Det fikk oss til å føle oss ekstremt velkomne, og ingen av oss kunne ha vært mer takknemlige for hvor mye initiativ de tok for at vi fra Norge skulle ha det bra. Vi lærte og opplevde masse med disse italienerne og kom hjem til Norge med venner for livet.

(Reisebrevet er skrevet av Ane Kristine Solberg Olufsen og Julie Louise Sæther Tønneberg.)

Gjenvisitt på Bjørkelangen

Det var klart for gjenvisitt allerede etter noen uker, og fra 8. til 12. april var elever og lærere fra Torino hos oss på Bjørkelangen.

Gjennom denne uka har det vært mange ulike aktiviteter på og utenfor skolen. De italienske elevene har vært med i undervisningen i fag som kjemi og geografi, og det har blitt spilt volleyballkamper. En ettermiddag laget elevene på BVS middag til gjestene våre, hvor tradisjonell norsk mat sto på menyen.

En veldig fin og hyggelig ting her på skolen denne uka, var å se aulaen fylt opp med elever på språkkafé. Det var fire klasser fra Vg1 i faget engelsk som satt sammen med de italienske elevene og snakket om løst og fast. Onsdagen bød på Oslo-tur, og resten av besøket for våre venner fra Italia inneholdt blant annet omvisning på naturbruk på Kjelle vgs, og skogstur i nærområdet.