Reisebrev fra Tyskland

Gjennom Erasmus+ er elever fra Vg2 Kjøretøy i Tyskland, i to uker gjennom faget yrkesfaglig fordypning. Her er deres første reisebrev!

Dette er tredje året Bjørkelangen vgs yrkesfag er på tur med elevene i Tyskland med prosjektet Erasmus+

Undertegnede, Sverre Skjeggenes samt 7 spente elever møttes på Gardermoen en mørk og frisk morgen søndag 27/01, alle var på plass ca. kl. 07. 

Flyet skulle lette 0855, men grunnet problemer med en generator på flyet ble det forsinkelser. Etter noen runder med gaffa-teip og noen forhåpentligvis sterke strips var vi på vingene etter ca 45 min forsinkelse. 

Vi landet trygt og behagelig på Frankfurt flyplass, og videre til skranken til AVIS bilutleie. Vår avtalte 9. seters bil var utilgjengelig, så vi fikk i stedet 2 biler for prisen av 1. Ermin og Sverre tenkte da: «smil, vi har gjort en god deal 

Etter 2-3 timer var i fremme i Kassel, og BZ utdanningssenter der også BZ internat ligger. Dette skulle være vårt hjem de neste 6 dagene. 

Siden skolen og internatet ligger i et industriområde, og uten en kvelds/helg åpen kantine, måtte vi ty til Kassel sentrum for å få vår første tyske kulinariske opplevelse.  

Vi endte opp på et slags «restaurant/gatekjøkken», der vi nøt et velsmakende måltid bestående av kebab, falafel, pommes frites, og selvsagt pizza. Oppvarmet lokale var utilgjengelig grunnet årstiden… Derfor ble vi sittende å spise med jakkene på.  

Høydepunktet var vel at Freddy Mercurys ukjente kurdiske tvillingbror var den som sto bak kassen og lagde maten vår. En så dominerende bart og macho skjegg har ikke undertegnede sett på lenge, og i noen svake sekunder ble mitt eget skjeggs skjebne og fremtid satt på prøve, men heldigvis ble alt mye bedre etter at jeg fikk noen gode falafel innabords. 

På mandag startet vi dagen med å besøke VW sin fabrikk i Kassel. De lager hovedsakelig girkasser, karosseri- og eksosdeler. Det er også det største delelageret til VAG konsernet i verden. Hele området var på 3.3 million kvm. Ca. 450 fotballbaner, og daglig jobber det ca17000 mennesker der. Hver dag er det 700 lastebiler innom som laster av og på. 

Produksjonshallene vi besøkte var 500m lange, og 1200m brede. Så klaustrofobi var ikke et tema på dette stedet.   

Vi så blant annet hvordan en såkalt DQ250 DSG girkasse blir produsert, alt fra de nystøpte «husene», til alle tannhjul, akslinger og elektriske komponenter ble ferdig montert til en komplett girkasse. Disse minnene lever kun i hjertene våre da hele fabrikken har totalt forbud mot film og kamera. Så vi har ingen bilder fra etter vi gikk gjennom porten til fabrikken. De forklarte det med at de er livredde for industrispionasje.  

På kvelden slappet vi av på internatet med litt bordtennis, air-hockey og billiard. Der til og med en kølle knakk i to…..   

Tirsdag hadde vi vår første dag på BZ Bildungszentrum, på der de underviser kjøretøy, og videreutdanning innen kjøretøy. Vi startet litt med teori, og koblet opp noen elektrobrett. Vi koste oss med serie- og parallellkobling av motstandere og andre spennende elektriske kretser.  

Etter skolen (som faktisk varte fra 0800 til 1600!) var det tid for (u)næringsrik tysk matopplevelse, som stort sett besto av pommes frites og schnitzler … Etterpå dro vi alle mann til sentrum og Kassel City-Point. Der ble det litt tid til shopping av snop og snacks, og vi avsluttet med noen kuler is hos en streng tysker som var meget gjerrig og selektiv på hvilken kjeks som kunne følge med isen uten av det gikk utover økonomien til bedriften.   

Onsdag hadde vi litt mer utfordrende arbeidsoppgaver. Vi jobbet med læringsmodeller og øvelsestaver i verkstedet. Vi jobbet med temaer som ABS systemer, tenningsanlegg med induksjons- og Hallgiver. Vi fikk gjennomgang av systemene og feilsøkningsprosedyrene og utstyret, så fikk elevene selv oppgave i feilsøking og utføre visse oppgaver ved hjelp av diagnoseapparat, oscilloskop, multimeter, koblingsskjemaer og en god del kroppsspråk toppet med litt Petter Solberg-inspirert tysk/engelsk. Alt i alt gikk dette ganske greit, og elevene følte raskt en mestringsfølelse. 

Torsdag jobbet vi med andre oppgaver på verkstedet. Vi feilsøkte på EDC diesel system, målte spenningslekkasjer og motstand i motorviklingene i de elektriske motorene i en girkasse til en hybridbil. Vi fikk også en innføring i HMS reglene i Tyskland angående arbeid og feilsøking på el- og hybridbiler. Videre fikk elever oppgaver og jobbet med feilsøking på en modelltavle som simulerer en hybridbil. Oppgavene besto blant annet av målte motstand mellom viklingene i motorene, samt testet kretsene ved at de ble belastet med 500V og samtidig med målt etter spenningslekkasje.  

Vår tyske lærer Thomas S hadde bursdag denne dagen (undertegnede husker dette fra året 2018), så vi ordnet med en liten gave, et hyggelig kort og sang høyt en norsk bursdagssang. Etterpå sa han at han ble kjempeglad og nesten rødmet (tror nesten ikke at han ble mer glad den dagen han så sitt første nyfødte barn). Dette er bare synsing fra min side… Uansett ble dette en fin og positiv dag for alle parter. 

Fredag var vår siste dag her, vi pakket kofferter og lastet opp bilene før skolen startet, vi skulle være ute av rommene kl. 08 denne morgenen. Vi spiste som vanlig frokost i kantina fra 0730 til 0755, og da rakk vi å være på plass på skolen til kl. 0800 (Som ligger 50m unna) 

Denne dagen så var temaet CANBUS systemer i bil, vi begynte med innføring i systemet, grunnleggende prinsipper og virkemåte. Videre så jobbet vi videre med dette ute på verkstedet, der vi avsluttet med feilsøking med Oscilloskop på CANBUS systemer på en VW Golf 4 modelltavle, og en Audi A6. 

Etter av skolen på Kassel var ferdig for i år, dro vi til en høyde kalt Herkules, som også er en stor statue og monument. Der var det det faktisk 10 cm med snø, ellers i Kassel var det bare regn og grønne gress flekker her og der. Men før vi kom dit måtte vi innom Mac`ern og spise middag.  

Videre gikk turen til Frankenberg, dette skulle være vårt neste hjem den neste uken. Der så skulle vi bo på en pensjonat der eieren faktisk røyker innendørs. Deilig start på helgen.  

Mer om dette kommer i neste reisebrev, da vedkommende gjør seg klar til å reise tilbake til Frankfurt flyplass via 3 tog.  

PS: Maks (u)flaks at det var en stor fotballkamp denne dagen, som ble spilt på Frankfurt Station, KUN 1 stasjon FØR flyplassen. 

Dvs at jeg måtte stå som sild i en tønne i 3 timer, med glade og fulle tyskere med hver sin poser full av øl og som hadde invitert seg selv på allsang på tog.  

 

 Ermin Ramic, kontaktlærer

 

Les mer om prosjektet her.