Lærerstudenter med praksisperiode på BVS

Skolen har i to uker hatt praksisstudenter fra MF vitenskapelig høyskole i praksis. Dette er den fjerde praksisperioden de har, og de så med skrekkblandet fryd på å være tilbake i klasserommet igjen.

De tre studentene Teis Oliver Tyssøy-Larsen, Jonas Dalbakken og Arisa Rustemi går tredje året på lektorutdanningen, og har nå sin fjerde av i alt seks praksisperioder i løpet av sin master på fem år. De forteller om spennende og fine dager ved å være i praksis, og røper at det var med «skrekkblandet fryd» de gikk løs på sin to uker lange praksisperiode på BVS.

- Praksis er viktig for å bruke kunnskapen vi får på studiet, og er med på å bekrefte at vi har valgt rett yrke, sier Jonas Dalbakken. I tillegg tror de at praksis fungerer godt for tidlig og underveis i studiet sortere ut de studentene som ikke vil finne seg til rette med lærergjerningen.
- Det motiverer oss å få komme ut på skolene, forteller Arisa Rustemi. Hun har tidligere vært i praksis i grunnskolen, og ser for seg å starte å undervise på en ungdomsskole når hun er ferdig.

Får oppleve ulike skoler gjennom praksisen
- Vi innrømmer at vi fikk oss en overraskelse da vi så en traktor på parkeringsplassen da vi kom, forteller studentene og ler litt. Etter bare noen dager på Bjørkelangen har de imidlertid rukket å sette pris på både stillheten og de landlige omgivelsene her.
- I Oslo er det alltid byggestøy, trafikkstøy eller andre støykilder. Her er det så rolig når vi går oss en tur mellom skolebygningene eller tar en pause utendørs.

MF vitenskapelig høyskole (MF) er bedre kjent under sitt tidligere navn Menighetsfakultetet, men har nå skiftet navn. Skolen ligger sentralt i Oslo, og tidligere praksisperioder har vært på mer sentralt beliggende skoler. MF styrer en del hvor studentene skal ha praksis for å få en bredde etter endt utdanning. Ingen av de tre studentene hadde vært i praksis på skoler såpass langt «ut på landet» før.

En annen forskjell fra skoler mer sentralt, er sammensetning av elever. Vi lurer på om studentene tror at det stiller andre krav til en lærer når elevene er mer homogene som gruppe.
- Det er forskjellig i den forstand at det blir viktig for oss å ikke omtale for eksempel enkelte kulturer eller religioner som eksotiske når vi skal undervise om dette. Har man en bred sammensetning av elever i klasserommet er det litt annerledes å undervise fordi vi har elevene å spille på, og vi kan bruke deres erfaringer og bakgrunn.

Elevene liker å ha praksisstudenter i klassen
De tre studentene ser på elevene som en ressurs i klasserommet.
- Elever avslører deg lett hvis du ikke kan svaret på noe, så da er det like greit å være ærlig på det. Kanskje kan noen av de andre elevene svare, og da er det viktig å se på det som en god ting.

Studentene føler at de har blitt godt mottatt på BVS. Lærer Rune Skansen på BVS er veileder for studentene, og synes det er kjempefint å ha dem med i undervisningen sin. Han mener at praksis er veldig viktig i lærerutdanningen fordi studentene får prøvd seg i den ekte lærergjerningen og ser hva det innebærer, og at å kunne faget sitt bare er en liten del av det å være lærer.
- Jeg elsker å ha studenter! Det gir muligheter for å reflektere over det vi driver med i undervisningen. Veiledning før- og etter undervisningsøktene gir oss muligheter til å se hva som fungerer - og hvorfor, forteller den erfarne veilederen.

Studentene har vært med i ulike samfunnsfag. Der har de vært med på å observere, planlegge og gjennomføre undervisning, og drøfte med hverandre og veilederen i etterkant. De synes at elevene har vært imøtekommende. Rune Skansen er ikke i tvil om hva elevene hans synes om å få praksisstudenter inn i timene.
- De liker å se yngre «lærere». De er tålmodige med dem, og det er et kjærkomment avbrekk fra den samme gamle faglæreren, sier han.

Elevene selv er fornøyde, og sier at studentene har varierte undervisningsopplegg og er et friskt pust i timene. Klassen i sosiologi hadde på studentenes siste praksisdag prøve, og den fikk de tilbake etter ekspressretting av Jonas og Arisa etter drøye tre kvarter.